Vaikka etätyöskentely on monessa yrityksessä jo tuttua, työntekijöiden vakuutukset eivät usein ulotu kotikonttorille asti. Helsinkiläinen viestintätoimisto Pohjoisranta BCW on viimeisen puolen vuoden aikana panostanut etätöitä tukeviin työkaluihin ja toimintatapoihin. Koronaepidemian laajentuessa yrityksessä herättiin tarkistamaan myös etätyöntekijöiden vakuutusturva.

Koronavirusepidemia on ajanut työntekijät laajasti etätöihin. Vaikka etätyöntekijöiden määrä onkin nyt räjähtänyt, töiden tekeminen kotoa käsin ollut monelle arkipäivää jo ennen koronavirusepidemiaakin. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan säännöllisesti etätyötä teki vuonna 2018 runsas viidennes palkansaajista.

Työnantaja on lain mukaan velvollinen vakuuttamaan työntekijänsä tapaturmien varalta työaikana. Työtapaturmavakuutus ei ole kuitenkaan aivan samalla tavalla voimassa kotona etätyössä kuin toimistolla. Koska työnantaja ei voi kontrolloida kotona vallitsevia olosuhteita, tapaturmavakuutus on voimassa etätyössä vain silloin kun toiminta liittyy yksiselitteisesti työn tekemiseen.

Monet vahingot, jotka tapaturmavakuutus korvaisi työpaikalla eivät automaattisesti kuulu etätyöläisen vakuutuksen piiriin. Jos kotona työskentelevä työntekijä vaikkapa kompastuu legopalikkaan hakiessaan kahvia tai liukastuu vessassa, ei lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa tätä. Silloin tarvitaan vapaaehtoista vapaa-ajan vakuutusta tai etätyövakuutusta täydentämään työntekijän turva.

Koronavirus kannusti päivittämään vakuutukset

Moni yritys on herännyt tarkistamaan työntekijöidensä vakuutusturvaa koronavirusepidemian puhjettua. Myös helsinkiläinen viestintätoimisto Pohjoisranta BCW päätyi päivittämään vakuutuksiaan. Etätyöskentely on ollut aiemminkin yleistä noin 30 hengen asiantuntijaorganisaatiossa, mutta ajankohtainen tilanne sai tarkistamaan työntekijöiden turvan myös kotona.

– Työntekijät ovat tärkein ja ainoa pääomamme. Meille oli selvää, että tässä tilanteessa täydennämme nykyistä vakuutusta vapaaehtoisella etätyövakuutuksella. Nyt työntekijämme ovat vakuutettuina koko työpäivän ajan riippumatta siitä, missä he työskentelevät, kertoo Pohjoisranta BCW:n toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh.

Lue lisää Fennian etätyövakuutuksesta.

Työnantajan tuettava etätyöskentelyä

Berggårdh uskoo, että etätöitä tehdään yrityksessä koronapandemian jälkeenkin aiempaa enemmän. Pohjoisranta BCW:ssä on jo viimeisen puolen vuoden aikana panostettu merkittävästi etätöitä tukeviin laitteisiin, työkaluihin ja dokumentinhallintaan. Panostukset jo kantaneet hedelmää, ja työskentelypaikka ei enää vaikuta työn tekemisen tehokkuuteen.

– Työnantajan tehtävä on mielestäni tarjota työntekijöille sellaiset työvälineet ja työnteon puitteet, että he voivat keskittyä työhön. Tähän pakettiin kuuluu luonnollisesti nyt myös etätyövakuutus.

Vaikka etätyöskentely sujuukin jo pohjoisrantalaisilta rutiinilla, muistuttaa Berggårdh kuitenkin siitä, että työnantajan tuki on etätyön onnistumisessa tärkeässä roolissa.

– Tehokas etätyö ei ole vain työntekijän omasta toiminnasta riippuvaa. Työnantajan on panostettava siihen, että työntekijöillä on oikeat työkalut ja organisaation toimintatavat tukevat myös etätyön onnistumista. Vasta tämän jälkeen voi olettaa, että etätyö onnistuu sujuvasti ja tehokkaasti.

Poimi vinkit onnistuneeseen etätyöskentelyyn.