Sähköautoista on kaavailtu ratkaisua liikenteen hiilidioksidipäästöjen aiheuttamaan ongelmaan. Kuinka ympäristöystävällistä sähköautoilu oikeasti on? Fennovoiman PR-päällikkö Tuomo Huttunen haastattelee aiheesta Energiateollisuuden asiantuntija Tuukka Heikkilää.

Sähköautot eivät tuota käytettäessä kasvihuonepäästöjä, mikä tekee niistä rutkasti ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon verrattuna polttomoottorikäyttöisiin autoihin. Perimmiltään sähköautoilun puhtaus riippuu siitä, millä auton käyttämä sähköenergia on tuotettu. Esimerkiksi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa autokannan sähköistäminen on kannattaa, sillä sähköntuotanto on verrattain päästötöntä: leijonanosa sähköstä tuotetaan vesi-, ydin- ja tuulivoimalla. Euroopan maista myös Ranska on hyvä esimerkki, sillä maan sähköstä tuotetaan 72 % ydinvoimalla.

- Näissä maissa sähköautoilu on todella tehokas keino vähentää päästöjä liikenteessä, sanoo asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuudesta.

Toisenlaisiakin esimerkkejä Euroopasta löytyy. Sähköautoilu vaikkapa Puolassa tai Virossa ei juuri auta vähentämään liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottoriautoiluun, sillä suuri osa näiden maiden sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, pääosin kivihiilellä. Toki sähköautojen käyttö myös näissä maissa vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen lähipäästöjä.

Mutta mitä tapahtuisi, jos koko Suomen autokanta muuttuisi saman tien sähköiseksi? Loppuisiko maasta sähkö? Heikkilä kertoo sekä Energiateollisuuden että kantaverkkoyhtiö Fingridin laskeneen, että sähkönkulutus lisääntyisi tässä tapauksessa noin 10 %.

- Näin ei toki tule hetkessä tapahtumaan, ja Suomessa on nähty suurempiakin sähkönkulutuksen nousuja teollisuuden ja muun sähkönkäytön kasvun myötä, Heikkilä toteaa.

Entäpä sitten hinta? Sähköauto maksaa vielä polttomoottoriautoa enemmän, mutta sen alemmat huolto- ja käyttökustannukset kurovat eroa nopeasti umpeen.

- Jos sähköautoilu maksaa pari euroa per sata kilometriä, niin etenkin paljon ajavalle sähköautoilu tuottaa säästöä jo aika pian, toteaa Heikkilä.

Raskaan liikenteen sähköistäminen onkin sitten toinen juttu. Raskaassa rahtiliikenteessä akut eivät riitä täydellä kuormalla kovin pitkiin matkoihin. Tuukka Heikkilä pitääkin todennäköisempänä biopolttoaineiden tai vedyn lisääntymistä raskaan maantieliikenteen käytössä. Näillä keinoin myös raskaan liikenteen päästöjen vähentäminen olisi mahdollista.